info trafik

Wednesday, March 31, 2010

tanggungjawab si anak

Memandangkan semalam saya sempat menbaca majalah PA & MA keluaran April 2010. Sy teringin sekali berkongsi dgn kawan tentang sesuatu mengenai tanggungjawab anak untuk memberi nafkah kepada org tuanya.

Dlm slot bimbingan rohani kali ini, sy tertarik dgn jawapan penulis yg seperti berikut:

' termasuk dlm tanggungjawab suami ialah memberi nafkah kpd ibubapanya, krn apa2 harta yg diperoleh oleh anak dr hasil usahanya, sama ada pekerjaan atau perniagaan merupakan hasil usaha ibubapanya jua. Rasulullah SAW bersabda: " Sesungguhnya sebaik-baik apa yg dimakan oleh seseorang ialah dari hasil usahanya sendiri dan anaknya termasuk dari hasil usahanya. " (Shahih Sunan Abu Daud, NO:3528) '

Kesimpulannya, sebagai anak adalah menjadi tanggungjawab kita untuk memberi ibubapa kita nafkah bukan shj dr segi material malah kasih syg sbgmana mereka tlh mencurahkan sepenuh kasih syg dan harta untuk membesarkan kita.

Apa yg kite perolehi hari ini adalah atas hasil usaha mereka selama ini. Jadi, mereka juga mempunyai hak keatas apa yg kita ada. Tanpa mereka kita takkan lahir kedunia dan tanpa mereka juga mungkin kita tak kan hidup seperti sekarang.

Hargailah mereka selagi mereka ada dan sygilah mereka sepenuh hati kita. Lapangkan masa untuk pulang ke kampung.Bukan wang ringgit yg mereka pinta, hanya secebis kasih sayang di hujung usia.

Semoga kita semua beroleh keberkatan hidup di dunia & akhirat...amin...=)

1 comment: